A lers a Pc Life honlapjrl szrmazik (nem az n rsom):
F.E.A.R. Extraction Point
A 2005-s v egyik legjobb FPS-nek kiegsztjt teszteltk, vegyes rzelmekkel krtve.
A 2005-s vet elgg megsnylettk az FPS-jtkok rajongi, a hatalmas pangst csak nhny dt sznfolt tudta feledtetni. Ilyen volt a FEAR is, melynek grafikus motorja, jtkmenete, valamint plyinak minsge is bven szolgltatott alapot a kritikhoz, de a sajt nagy rsze elnz volt a hibival szemben, s az eladsok is j magasan szrnyaltak. Termszetesen a npszersget ki kellett hasznlni a Vivendinek, gy a 2006-os E6-on bejelentettk a fejleszts alatt ll kldetslemezt, melynek elksztst egy kls csapatra, a borzalmasan gyenge Kohan stratgia / RPG keverk sorozatot is elkvet Timegate Studiosra bztk (a Monolith a jtk befejezse utn nem sokkal lelcelt a Vivenditl).
Br a nemzetkzi sajtban megjelent kritikk nagy rsze az egekig magasztalta, a FEAR a jtkra bizalmat szavazott vsrlk krben hatalmas buks lett. A grafika az egyik legszebb volt, de a gyenge optimalizltsggal sikerlt teljesen padlra kldeni a jtszhatsgot, az AI hol mkdtt normlisan, hol nem, a begrt totl parzs jtkmenet pedig hamar inkbb teljes unalomba fullasztotta, mintsem tetfokra vitte volna a jtkos hangulatt. A netkd is igazn szerencstlen volt, gy, normlis multiplayer md nlkl, a teljes jtk hamar a sllyesztben vgezte a jtkosok 90%-a rszrl. A Monolith figyelembe vette a rajongk sirmait, s a rohamosan csappan eladsokat ltvn cselekedtek is: sorra jelentek meg az egyre tbb hibt kijavt (mellesleg tbb szz megs) patch-ek, a modot fejleszteni kvnk rszre kiadtk az SDK-t, aki netes multiplayer szervert szeretett volna indtani, annak a knnyen konfigurlhat dediklt szervert nyjtottk virtulis tlcjukon. A Monolith ezutn egy nagyon glns hzst kvetett el: mivel a bejelentett Extraction point-ban semmifle multiplayer mdot nem terveztek, gy dntttek, hogy az eredeti FEAR tbbjtkos mdjt, az idkzben megjelent javtcsomagokkal klnll jtkknt teljesen ingyen letlthetv teszik. A dolog annyira jl slt el, hogy a Monolith rgtn hrom legyet ttt egy csapsra: Rengeteg j rajongt szereztek maguknak, akik nem jtszottak az eredeti termkkel, de kiprbltk, s tetszett nekik a FEAR: Combat nvre keresztelt online FPS. Ezen kvl hirtelen megnvekedett a jtkkal nyomulk szma, aminek azok rlhettek igazn, akiknek az eredeti FEAR a birtokukban volt, de a totlis csd multiplayer mdja miatti gyr jtkosszm kvetkeztben nem tudtak senki ellen mrkzni. Egyttal kitn promci volt ez az egsz a kszl Extraction Point rszre is, melyet a Combat megjelensnek hatsra sokan elrendeltek, gyakran krtk hozz az eredeti termket is, termszetesen azok, akiknek addig nem volt meg.
Magrl a kiegsztrl nem igazn tudok sokat meslni. Termszetesen csillog-villog meg minden, kitnek az j plyk is, annak ellenre, hogy a Timegate teljesen kezd fejlesztnek szmt az FPS-ek vilgban. Viszont n ennl tbbet vrtam.
Grafikailag a megszokottat kapjuk, azonban idkzben az egsz meg lett toldva normlis optimalizltsggal is, gy ugyanazon a gpen sokkal kedvezbb sebessg mellett irthatjuk a katonkat. Az irnyts, valamint a jtszhatsg szintn t lett mentve az alapjtkbl, gy ennek kapcsn nincs is mit mondanom. Javult az audio-kezel alrendszer, valamint eltntek a zavar programhibk, s gy vettem szre, hogy az AI is jobban jtszik. Apr szpsghiba, hogy mindezen jtsokat az 1.08-as patch is tartalmazza, nem kell ezekhez megvennnk a kiegsztt. Maga az Extraction Point teht nem nyjt szinte semmi jat.
J rendben van, kapunk tizenpr sznes-szagos plyt, melyek ppen hogy meg nem szlalnak az lethsgtl, lvldzhetnk egy halom j cszlival, de nagyjbl ennyirl szl a trtnet. Nincsenek igazn komoly sztoribeli ficsrk, j mapobjectek, textrk, radsul ellensgekbl sem vltem felfedezni semmilyen eddig nem ltottat. Hangokbl sincs ms, csak amik az alap FEAR-ben is voltak. Multiplayer mdrl pedig ne is lmodozzunk, hiszen eme hiny kikszblsre hivatott az ingyenes Combat md.
Egy dolog menti meg a csomagot a totlis fldbe dnglstl: azt a keveset, amit a Timegate Studios emberki le tudtak tenni az asztalra, azt legalbb jl megcsinltk. Elszr is, a plyk kidolgozottsga kategrikkal tetszetsebb, mint a Monolith ltal sszecsapott kockahalmok. Aki vgignyomta az eredeti sztorit, annak szemet szrhatott, hogy az egyes helysznek, termek meglehetsen rszletszegnyek, teljesen resek voltak. ssze volt dobva egy nagyobb szobban egymsra 4-5 brush, meg kt doboz, ami mg el lehetett bjni, oszt annyi. Iszonyatos, mekkora ressg ttongott a trkpeken, de nmikpp meg lehetett rteni, mert az akkori 1.0-s jtk engine-jnek az optimalizltsga bizony alulrl srolta az elfogadhat szintet. Szerencsre itt mr semmi ilyesmire nem volt szksg. Ugyan a tervezk tbbnyire megmaradtak az alap FEAR szk folyosinl, szobinl, most azonban nha kimerszkedhetnk a szabadba is, illetve a bels terek is jval tgasabbak, rszletgazdagabbak az eredetieknl.
Rgtn az els plyn megtapasztalhatjuk, mennyi fejldsen estek tl a helysznek: A romos pletbl val kikszldsunk utn az utcn talljuk magunkat, ahol tbb szz mterre el lehet ltni, radsul egy replgp majdnem rnk is zuhan. :-) A hrmas kldetsen pedig, a metr-aluljrkban tapasztalhatjuk, mennyi mindennel tmtk tele a helyszneket. Nincs olyan ngyzetmter, ahol ne terlne el pr klaautomata, cserepes virg, ldk, jsghalmok, kacatok, ltrk, vagy brmi, ami tereptrgyknt felfoghat. Sokat dob az sszhatson az a pr darabnyi plusz objektum, mert nagyban cskkentik az ressg rzett, otthonosabb teszi a krnyezetet s nem utolssorban, esetlegesen menedket nyjthatnak az ellenfl lvedkei ell, amire szksg is van, lvn a sorozatos patch-ek hatsra sokkal okosabbak lettek, kihasznlnak minden lehetsges fedezket, s a legmeglepbb akcikat kpesek vgrehajtani.
Soha nem fogom elfelejteni azt a pillanatot, amikor a templomba belpve vagy fltucatnyi katonval talltam szembe magamat. Megsebestettem az egyiket, mire az behuppant a fapadok kz. Nem mert tbbet feltpszkodni, s nagymenzni, ehelyett fogta, kidugta 90 fokban a fegyvert a feje fltt, tmasztknak a pad legfels falct hasznlta, s nekillt tzelni rm! Kpesek feldolgozni lpteink zajt, s annak fggvnyben, honnan hallja ppen a hangunkat, be tudnak mrni bennnket a fedezkkbl is! Pldnak okrt, egy ideig guggolva araszolgattam el a lvonalbl, ahova az ellensg folyamatosan tzelt az lsek fedezkbl. Odbb mentem nagyjbl 5 mtert, majd vletlenl felengedtem a sta gombot, nekilltam szaladni. A gonosz baka erre szinte rgtn kpes volt bemrni, hol tartzkodom ppen, anlkl, hogy kidugta volna a fejt a fedezkbl, vgigkaszlta a terepet a vlt tartzkodsi helyemen, fejmagassgban. Ennek az eredmnye az lett, hogy vszesen nekillt csappanni lefele a HP-m (szerencsre easy fokozaton jtszottam, klnben simn fbe haraptam volna), mivel a vaktban lvldzs kros hatsai nem csak a falat, hanem engem is rtek. Egy msik alkalommal pedig, a metr aluljrban trtnt egy olyan eset, aminl mr nem is hittem a sajt szememnek: ppen kt katont kergettem, akik llandan menekltek, mert kifogytak a lszerbl, s addig nem volt btorsguk jratlteni, amg n szaporn zporoztattam feljk az lomgolykat. Nagy nehezen talltak fedezket egy nagyobb ldahalom mgtt. Kzben folyamatosan lestek engem. Egyszer csak elmerszkedtek, ppen akkor rtem oda, s gyorsan dobtam feljk egy grntot. Erre az egyikk szpen nekill orbiblni a trsnak, hogy na tnj onnan, mert mindjrt cafatokra robbanunk mindketten, de a msik mg el volt foglalva az jratltssel. Erre a baka se sz, se beszd, elrngatta magval a msik katont, villmgyorsan elrohantak a fal mg, s a robbansig eltelt 2 msodperc utn minden karcols nlkl sztk meg a kalandot. Na ez szp volt. s ehhez hasonlt az eredeti jtkban soha nem tapasztaltam, annl inkbb buta, ngyilkos hajlam (netn mazochista) katonkat, akik imdnak msok clkeresztjben mszklni, s szitv lvetni magukat.
Az j fegyverekrl is tudnk meslni, br nem biztos, hogy van rtelme. Elvileg jl mkdik s hasznlhat mindegyik, de igazn nagy hasznt egyiknek se vettem, maradtam inkbb a jl bevlt rgi stukkereknl. Az eredeti jtkot egybknt egy slyos bug miatt mg egyszer sem vittem teljesen vgig, nagyjbl ktharmadig nyomtam csak le, ezrt lehet, hogy az emltett stukik kzl valamelyik ismers lesz rgebbrl. A lzerfegyver a legels, ami az utamba akadt a szmomra az jdonsg erejvel hat fegyverek kzl, ez egy egyenes, hallos piros sugarat ldz. Kzepes hats rombol eszkz, de mindemellett teljesen hasznlhatatlan, ugyanis a trban elfr 60 energiacella nagyjbl 2 msodperc alatt kifogy belle, s nincs lszerutnptls. Az j raktavet hrom robbantltetet l egyszerre. Akkor lett elegem belle, amikor 15 raktval nem tudtam semlegesteni egy pnclos katont. Valami bug lehet a dologban. Talltam mg egy railgun-szer fegyvert, mely egy ers lzer, valamint egy minigunt. A minigun is ritka gyenge, szintn nincs hozz lszerutnptls, s sima katonk ellen nem hatsos, mert nagy a szrsa, s k mindig azon igyekeznek, hogy a lehet legnagyobb tvolsgokbl vadsszanak rnk (kivve a shotgunos packok). Nagyjbl ennyi volna az sszes jts. Vannak teht j kldetseink, valamint gyilkol szerszmaink.
A teljes jtkid nagyon alacsony (6-8 ra krl van kzepes nehzsgnl), multiplayer vagy temrdek jdonsg nlkl ez elg kevs. gy vettem szre, hogy a jtk knnyebbre sikeredett, mint az eredeti FEAR, ez eltt rtetlenl llok. Soha nem jelentett gondot az elvesztett leterm ptlsa, bsggel voltak elszrva seglycsomagok, pedig az alapjtkban rengetegszer haraptam fbe vagy voltam nagy vatossgra knyszertve, mert ppen nem rendelkeztem gygyszeres ldval. A paranormlis jelensgek pedig egyltaln nem flelmetesek mr, inkbb gagyinak mondanm ezeket a m-ijesztgetseket.
Szumma szummrum, teht ez gy ebben a formban nagyon anorexis kpet fest, ez nem normlis llapot, ezt kezelni kell. Br iszonyat md tetszettek az j mapok, s vlemnyem szerint sokkal jobban sikeredtek a kldetsek az alap FEAR nha bergagyin scriptelt trkpeinl, nmi jat sem rtott volna beleszni ebbe a bithalmazba, mert ennek gy kicsit akkor is tvers szaga van, ha jindulatan nthsnak tettetem magamat. A hihetetlenl izgalmas jtkmenet – s igazbl ez a leglnyegesebb pontja egy jtknak – miatt rmmel ellegezem meg a magasabb pontszmot az Extraction piont-nak, de ha a Vivendi mg egy ilyen vrszegny kldetscsomaggal szrja ki a szememet, ht perelhetnek utna slyos testi srts miatt.
Wastrel - 2006. december 08. 11:22
|